Ik poets en heb toch gaatjes?!

Er zijn 3 factoren die alle drie in belangrijke mate bijdragen tot het ontstaan van gaatjes: de erfelijke factor, mondhygiëne en voeding.

De erfelijke factor: de enige factor die u zelf níet onder controle hebt. Probeer deze toch wat te relativeren en zeg niet zomaar ‘ik heb gewoon slechte tanden’. De 2 andere  factoren samen wegen zwaarder door dan de erfelijke factor en die andere factoren heeft u wél zelf in de hand.

Mondhygiëne: als u alle dagen uw tanden poetst en toch vaak tandproblemen hebt, evalueer dan eens even uw poetsgewoontes:

  • Poetst u wel vaak genoeg?
  • Poetst u op de juiste manier?
  • Poetst u lang genoeg? Duurt het écht 3 minuten?
  • Poetst u ook tússen de tanden?
  • Vervangt u regelmatig uw tandenborstel, als de haartjes ombuigen?
  • Zit er voldoende fluor in uw tandpasta?

Mondhygiëne advies:

  • Poets 2 keer per dag uw tanden, bij voorkeur met een elektrische tandenborstel.
  • De avondpoetsbeurt is de allerbelangrijkste – enkel ‘s morgens poetsen is onvoldoende.
  • Poets ‘s morgens vóór het ontbijt.
  • Poets grondig, drie minuten lang.
  • Poets ook dagelijks tussen uw tanden (vraag advies aan de tandarts, wat gebruik je best?)
  • Mondspoelmiddelen zijn meestal overbodig.
  • Bij kinderen zouden de ouders moeten napoetsen tot ze ongeveer 8 jaar zijn.
  • Voor de prothesedragers: reinig dagelijks met een borstel en een beetje tandpasta. Gewoon afspoelen is niet voldoende.

Voeding: hoe vaak en wat u eet, is van groot belang voor de gezondheid van uw gebit.

  • Gun uw tanden rustpauzes!  Elke keer dat u iets eet of drinkt (behalve water), krijgen uw tanden een zuurstoot. De zuurtegraad van uw speeksel herstelt zich langzaam, maar dat heeft tijd nodig. Probeer de eetmomenten te beperken tot 5 keer per dag: zodat je tussendoor niet heel de tijd ‘kleine hongertjes’ moet stillen.
  • Vermijd zoveel mogelijk of eet/drink met mate:
    • frisdrank en fruitsap. Ook ‘light’ frisdranken tasten de tanden aan!
      Richtlijnen: 1x per dag fruitsap en 1x per week frisdrank, het best bij de maaltijd.
    • fristi, chocomelk, grenadine, sportdranken. Ze bevatten te veel suiker of zuur.
    • suikergoed of snoep
    • koekjes: niet zo onschuldig als het lijkt, 1 keer per dag is genoeg!
    • chocolade
    • Wat kan dan wel?
      • fruit en groenten: eet 2 stukken fruit per dag
      • water en melk
      • kaas
      • nootjes
      • suikervrije snoepjes
      • suikervrije kauwgom, te herkennen aan lachend tandje met parapluutje boven het hoofd.

Comments are Closed